Koristimo kolačiće kako bi smo ti pružili najbolje iskustvo na našem sajtu.
Više o kolačićima koje koristimo možeš pročitati ovde.
Prihvati kolačiće
Nazad
Nekretnine

6 saveta za odabir najbolje agencije za nekretnine

6 saveta za odabir najbolje agencije za nekretnine

Nekretninu možete kupiti direktno od prodavca ili posredstvom agenta za nekretnine. U Srbiji trenutno ima oko 2000 licenciranih agenata za nekretnine i oko 850 agencija za promet nekretnina. Od ovog broja, oko 450 agencija za promet nekretnina posluje u Beogradu. Međutim, pitanje koje se najčešće postavlja jeste, kako odabrati najbolju agenciju za nekretnine među ovolikim brojem ponuđenih.

Da bismo došli do odgovora moramo prvo odgovoriti na sledeća pitanja:

  1. kada ima smisla angažovati tradicionalne agencije za nekretnine
  2. šta su prednosti i ograničenja angažovanja agencije
  3. ko su agenti za nekretnine
  4. šta će agenti uraditi za vas
  5. kolika će biti provizija
  6. kako izabrati najbolju agenciju za nekretnine.

Pa da počnemo redom!

1. Kada ima smisla angažovati tradicionalne agencije za nekretnine?

Tradicionalnu agenciju za nekretnine najviše ima smisla angažovati kada želite da nađete stan u starogradnji, a naročito ako stan u starogradnji kupujete u nekim od najtraženijih delova Beograda (Dorćol, Vračar, Savski venac itd.). 

Ako planirate kupovinu stana u novogradnji, tradicionalne agencije za nekretnine vam u tome mogu malo pomoći zato što vlasnici projekata novogradnje najčešće nekretnine prodaju kupcima direktno. U ovom slučaju, možete samostalno razgovarati sa predstavnicima prodaje projekata novogradnje ili se obratiti za pomoć nama. Više o tome kako Kredium besplatno pomaže kupcima da pronađu željeni stan u novogradnji pročitajte ovde ili nas kontaktirajte

2. Prednosti i ograničenja angažovanja agencije

Postoji nekoliko prednosti angažovanja agencije: 

  • Agencije poznaju proces kupovine nekretnina i regulatorno-pravne detalje. Agenti su često ljudi koji taj posao rade godinama, imaju bogato iskustvo i poznaju situaciju na tržištu;
  • Neke agencije već imaju u svojoj ponudi stanove koji bi možda vama odgovarali. Zbog dugogodišnjeg prisustva i izgrađene reputacije na tržištu, prodavci nekretnina će i sami od njih zatražiti pomoć prilikom prodaje tako da će ove agencije imati sopstvenu ponudu. Mlađe agencije koje nemaju tako dugu reputaciju, obično nemaju razvijenu ponudu pa će ove agencije morati da traže nekretninu koju vi želite (stupanjem u kontakt sa prodavacima ili sa drugim agencijama);
  • Ako ste u kontaktu sa agentom, on vam može ponuditi stan čak i pre nego što se isti postavi na veb-sajt agencije, čime uvećavate šanse da prvi vidite i kupite neku kvalitetnu nekretninu koja odgovara vašim kriterijumima.

Da li vas angažovanje agencije u bilo kom pogledu ograničava? Ovo zavisi od konkretnog ugovora o posredovanju koji potpisujete sa agencijom (pažljivo pročitajte ugovor). Uobičajena praksa na tržištu je da vas angažovanje agencije ne sprečava da nekretnine tražite samostalno ili da angažujete i druge agencije (tako je, teoretski gledano, možete angažovati koliko god agencija želite).

3. Ko su agenti za nekretnine?

Agencije za nekretnine moraju imati jedno lice sa položenim stručnim ispitom i licencom za obavljanje poslova posredovanja u prometu i zakupu nepokretnosti, upisanog u registar Ministarstva trgovine. To ne znači da sva lica u agenciji imaju položen ovaj ispit. Najbitniji uslovi za polaganje stručnog ispita su IV stepen stručne spreme i čist dosije (da lice nije osuđivano).

Kada budete krenuli da razgovarate sa agentima za nekretnine, naići ćete na pojedince sa najrazličitijim nivoom obrazovanja (od srednje škole do doktorata), različitim oblastima obrazovanja (od arhitekte, preko ekonomiste do pravnika itd.) i različitim godinama starosti i iskustvom. 

4. Šta će agent uraditi za vas?

Agent za nekretnine će vas provesti kroz čitav proces kupovine uključujući nekoliko ključnih aktivnosti:

  • definisaće budžet i karakteristike nekretnine koju želite da pronađete
  • identifikovaće nekretnine koje se uklapaju u ono što tražite
  • ići će sa vama na same lokacije 
  • učestvovaće u pregledanju nekretnina i razgovorima sa prodavcima
  • pomoći će vam da suzite izbor
  • posavetovaće vas o tome koja bi nekretnina bila najbolja za vas
  • pomoći će vam oko dokumentacije i zaključenja ugovor o kupoprodaji nepokretnosti.

Agent će nastojati da vam za što manje vremena pokaže što više nekretnina koje se uklapaju u vaša očekivanja i budžet, ali imajte u vidu da agent neće nužno uticati na cenu nekretnine koju želite da kupite. Štaviše, u interesu agenta je da cena po kojoj se nekretnina kupuje bude što veća, s obzirom da provizija koju agent naplaćuje direktno zavisi od visine cene nekretnine. 

5. Koliko agencije i agenti za nekretnine naplaćuju?

Ukoliko sarađujete sa tradicionalnom agencijom za nekretnine, imajte u vidu da ćete za stručne savete i pomoć pri kupovini nekretnina morati da izdvojite određenu sumu o kojoj ćete pregovarati na početku vaše potrage. Provizija se razlikuje od agencije do agencije, te će biti neophodno da okrenete više od jednog broja telefona i dobro se informišete o uslugama i cenama. Provizija agenciji plaća se po zaključenju ugovora o kupoprodaji nekretnine. 

Na teritoriji Beograda provizija iznosi oko 2% dok je u ostatku zemlje ona oko 3%. Kredium pomaže u pronalaženju najboljih nekretnina u novogradnji u Beogradu potpuno besplatno. 

6. Kako izabrati najbolju agenciju za nekretnine?

Možda i najbitnije pitanje u celom procesu kupovine nekretnine jeste koje su najbolje agencije za nekretnine u Beogradu i kako odbrati odgovarajuću agenciju. Prilikom donošenja ove odluke, možete razmotriti sledeće kriterijume:

  • Dužina postojanja agencije
  • Veličina agencije (broj zaposlenih, promet)
  • Poslovni fokus agencije (zakup ili promet nekretnine)
  • Ponudu na veb-sajtu agencije
  • Opseg usluga koje agencija nudi (npr. pravna pomoć)
  • Profesionalnost agenata
  • Lokacija agencije
  • Zadovoljstvo klijenata
  • Preporuke poznanika, prijatelja i rodbine.

Mnogi od ovih podataka, kao što su veličina prihoda agencije i zadovoljstvo klijenata, javno su dostupni i možete ih lako pronaći. U sledećem prikazu poređali smoneke od najboljih agencija za nekretnine u Beogradu po veličini prihoda u 2018. godini i dodali prosečnu ocenu na Guglu. U prikaz nismo uključili ogranke nekih međunarodnih agencija (poput CBRE i CBS) kao ni lokalne agencije kod kojih druge aktivnosti (kao što je upravljanje objektima ili posredovanje u prometu i zakupu poslovnih i kancelarijskih prostora) imaju veliko učešće u ukupnom obimu poslovanja.

Zaključak

Ako kupujete nekretninu u starogradnji i odlučite se da angažujete tradicionalne agencije, njihov agent će vam pomoći da pronađete stan, a mi ćemo vam potpuno besplatno pomoći da pronađete najbolji stambeni kredit.

Ako kupujete nekretninu u novogradnji, mi vam možemo pomoći u pronalaženju najbolje nekretnine i stambenog kredita koji će vam najviše odgovarati.

Miša Lazović

Miša je završio Ekonomski fakultet u Nišu i MBA studije na Oksford univerzitetu. Kao konsultant u kompanijama 'Boston Consulting Group' i 'Strategy&' savetovao je brojne finansijske institucije o raznim strateškim pitanjima. Miša je osnivač Krediuma.