An image of an office desk and chair.

Zakup Poslovnog Prostora: Ugovor, Propusti i Plaćanje

Plaćanje zakupa takođe može postati izazov ako se ne definiše jasno u ugovoru, što uključuje rokove plaćanja, način uplate, kao i eventualne naknade za kašnjenje. Mnogi zakupci ne uzimaju u obzir dodatne troškove kao što su komunalije, porezi ili druge takse koje mogu biti povezane s korišćenjem poslovnog prostora. Da li ste sigurni da ste razmotrili sve aspekte ugovora o zakupu i sve troškove koji mogu nastati tokom najma poslovnog prostora?

U ovom blogu ćemo se baviti najvažnijim aspektima zakupa: šta treba da sadrži ugovor, koji su najčešći propusti prilikom njegovog potpisivanja i kako pravilno upravljati plaćanjem zakupa. Razumevanje ovih faktora pomoći će vam da izbegnete neprijatna iznenađenja i obezbedite stabilno poslovanje.

Osnovni Ugovor o Zakupu Poslovnog Prostora

The example of a contract.
Ugovor o zakupu poslovnih prostora predstavlja ugovor u kojem se zakupodavac obavezuje da iznajmi određene poslovne prostorije zakupcu, koji se zauzvrat obavezuje da plaća dogovorenu zakupninu i da, po isteku ugovora, vrati prostorije zakupodavcu.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora treba da bude precizno definisan kako bi se obezbedilo poštovanje prava i obaveza obe strane. Glavni elementi ovog ugovora obuhvataju:

1. Podaci o stranama

Podaci o stranama ugovora o zakupu poslovnog prostora predstavljaju osnovne informacije koje omogućavaju identifikaciju i pravnu validnost ugovora. Ovaj deo ugovora precizno definiše ko su ugovorne strane, što je ključno kako bi se obezbedila odgovornost i jasnoća u vezi sa pravima i obavezama svake od strana.

Za pravna lica, podaci uključuju naziv firme, sedište, matični broj i PIB, dok za fizička lica uključuju ime, prezime, adresu prebivališta, broj lične karte ili drugi relevantni identifikacioni podatak. Ovi podaci omogućavaju da se utvrdi koja osoba ili organizacija preuzima odgovornost za izvršenje ugovornih obaveza.

  • Naziv i sedište (ako su strane pravna lica) ili ime i prezime (ako su fizička lica) zakupodavca i zakupca.

  • Broj lične karte ili PIB (ukoliko je primenljivo).

  • Adresa prebivališta ili poslovnog prostora.

2. Predmet ugovora

Predmet ugovora o zakupu poslovnog prostora je ključno pitanje koje definiše sam objekat koji se iznajmljuje, kao i njegovu svrhu. Ovaj deo ugovora jasno određuje koja vrsta prostora je predmet zakupa, u kakvom je stanju i za šta će se koristiti.

  • Opis poslovnog prostora: Precizno definisanje lokacije i karakteristika poslovnog prostora, uključujući njegovu lokaciju, površinu, broj prostorija, spratnost i druge relevantne osobine.

  • Namena prostora: Definisanje u kojoj svrsi se prostor iznajmljuje (npr. za kancelariju, prodavnicu, skladište, itd.).


3. Period zakupa

Period zakupa je ključno pitanje u svakom ugovoru o zakupu poslovnog prostora jer definiše koliko dugo zakupac može koristiti iznajmljeni prostor. U ovom delu ugovora mora biti precizno navedeno:

  • Početak i završetak ugovora: Datum kada zakup počinje i kada se završava, kao i mogućnost produženja ugovora.

  • Trajanje ugovora: Ugovor može biti sklopljen na određeni period (npr. 1 godina, 5 godina, 10 godina) ili na neodređeno vreme, uz mogućnost otkazivanja ili produženja.

  • Otkazni rok: Ugovor treba da precizira kako se i pod kojim uslovima jedna strana može povući iz ugovora pre isteka dogovorenog perioda. Ovaj rok obično iznosi 3 do 6 meseci, ali može varirati u zavisnosti od dogovora.

  • Mogućnost produžetka ugovora: U nekim slučajevima, ugovor može sadržati opciju za automatsko produženje nakon isteka početnog perioda zakupa, pod uslovom da nijedna strana ne želi da raskine ugovor.


4. Iznos zakupnine

Iznos zakupnine je jedan od najvažnijih elemenata ugovora o zakupu poslovnog prostora, jer određuje koliko će zakupac plaćati zakupodavcu za korišćenje poslovnog prostora. Ovaj deo ugovora mora biti jasno definisan kako bi se sprečile nesuglasice tokom trajanja zakupa.

Ključne stavke koje se moraju definisati u vezi sa iznosom zakupnine su:

  • Visina zakupnine: Tačan iznos koji zakupac treba da plaća na mesečnom ili godišnjem nivou. Iznos može biti izražen u dinarima (RSD) ili u stranoj valuti (EUR, USD, itd.), zavisno od dogovora.

  • Uslovi plaćanja: Ugovor treba da precizira na koji način će zakupac plaćati zakupninu (npr. mesečno, kvartalno, godišnje) i na koji način će biti izvršena uplata (bankovni transfer, gotovina, čekovi).

  • Povećanje zakupnine: Često ugovori uključuju klauzule o povećanju zakupnine tokom vremena. To može biti zasnovano na inflaciji, promenama tržišta ili jednostavno unapred dogovorenom procentu povećanja.

  • Dodatni troškovi: Osim osnovne zakupnine, mogu postojati dodatni troškovi kao što su takse, komunalije, održavanje, osiguranje, koji se mogu dodati na osnovnu cenu zakupa. U ugovoru treba jasno biti navedeno šta sve zakupac plaća pored zakupnine.


Depozit: U mnogim slučajevima zakupodavci traže depozit kao garanciju za eventualne štete ili neplaćanje zakupnine. Visina depozita obično je određena u odnosu na visinu mesečne zakupnine.

4. Prava i Obaveze Zakupca i Zakupodavca

Prava i obaveze zakupca i zakupodavca su ključni elementi svakog ugovora o zakupu poslovnih prostorija. Jasno definisana prava i odgovornosti omogućavaju nesmetano poslovanje i sprečavaju potencijalne nesuglasice tokom trajanja zakupa. 

Zakupac ima obavezu plaćanja zakupnine i pravilnog korišćenja prostora, dok zakupodavac mora obezbediti uslove za korišćenje prostora i održavanje istog. Pored toga, važno je razumeti i postupke u slučaju raskida ugovora ili nepoštovanja ugovornih obaveza.

Prava i obaveze zakupca

Kada je reč o pravnom statusu zakupca, situacija je nešto drugačija jer je osnovna svrha zakupa obavljanje poslovne delatnosti. U savremenom pravnom sistemu, zakupcem poslovnih prostorija mogu biti i fizička lica, pod određenim uslovima, kao i pravna lica. Predmet ugovora je ustupanje poslovnog prostora za potrebe obavljanja poslovne delatnosti. 

Zakon ne postavlja ograničenja u pogledu vlasničkog kapitala, pa zakupac može biti i građanin ili privatno pravno lice, uključujući neprofitne organizacije kao što su ustanove, udruženja, fondacije i slično.

Fizička lica koja se bave preduzetničkom delatnošću regulisana su posebnim zakonima, kao što je Zakon o privrednim društvima u Srbiji. Iako preduzetnici statusno spadaju među fizička lica, u pravnom sistemu Republike Srbije smatraju se privrednim subjektima. Takođe, strani fizički ili pravni subjekti mogu postati zakupci pod istim uslovima kao i domaći, što omogućava stranim investicijama da učestvuju u tržištu poslovnih prostora.

Prava zakupca:

  1. Pravo na korišćenje prostora: Zakupac ima pravo da koristi poslovni prostor u skladu sa ugovorom i za svrhu na koju je prostor namenjen.

  2. Pravo na mirno uživanje prostora: Zakupac ima pravo da koristi prostor bez smetnji od strane zakupodavca, osim u slučajevima kada su potrebna opravdana održavanja ili popravke.

  3. Pravo na popravke: Ukoliko prostor nije u dobrom stanju, zakupac ima pravo da traži popravke ili korekcije, u zavisnosti od uslova ugovora.

  4. Pravo na podzakup: Zakupac može u određenim slučajevima podzakupiti prostor ili deo prostora, ukoliko to nije zabranjeno ugovorom.

  5. Pravo na raskid ugovora: Zakupac može raskinuti ugovor ukoliko zakupodavac ne ispunjava svoje obaveze ili ako se prostor ne može koristiti prema dogovorenim uslovima.

Obaveze zakupca:

  1. Plaćanje zakupnine: Zakupac je obavezan da redovno plaća zakupninu u skladu sa ugovorenim uslovima (iznos, rokovi).

  2. Održavanje prostora: Zakupac je odgovoran za osnovno održavanje prostora, što uključuje čišćenje i čuvanje opreme i inventara.

  3. Pravo na obaveštenje o oštećenju: Ukoliko dođe do oštećenja prostora, zakupac je dužan da odmah obavesti zakupodavca i sarađuje u procesu popravki.

  4. Poštovanje ugovorene namene: Zakupac mora koristiti prostor u skladu sa namenom za koju je zakupljen, bez neovlašćenih izmena ili adaptacija.

  5. Vraćanje prostora u prvobitnom stanju: Po isteku ugovora, zakupac je obavezan da vrati prostor u stanju u kojem ga je preuzeo, osim ako nije drugačije dogovoreno.

  6. Poštovanje zakona i propisa: Zakupac je odgovoran za poštovanje svih zakona i propisa vezanih za obavljanje delatnosti u zakupljenom prostoru.

Prava i obaveze zakupodavca

Kada je reč o pravnom statusu zakupodavca, ne postoje zakonske prepreke koje bi sprečile fizička i pravna lica da budu u ulozi zakupodavca, jer je jedini uslov za zasnivanje zakupa da ta lica budu vlasnici ili korisnici poslovnih prostorija koje će biti predmet zakupa. U skladu sa ustavnim izjednačavanjem svih oblika svojine, svi subjekti prava imaju jednaku zaštitu svog prava na poslovne zgrade i prostorije, uključujući i strane osobe. 

Strani državljani imaju pravo na sticanje svojine, kao i na prava u vezi sa poslovanjem, u skladu sa zakonima ili međunarodnim ugovorima. 

Prava zakupodavca:

  1. Pravo na naplatu zakupnine: Zakupodavac ima pravo da traži i primi zakupninu prema uslovima dogovorenim u ugovoru.

  2. Pravo na naknadu štete: Ukoliko zakupac izazove štetu na prostoru, zakupodavac ima pravo da zahteva naknadu te štete.

  3. Pravo na raskid ugovora: Zakupodavac može raskinuti ugovor ukoliko zakupac ne plaća zakupninu, ne održava prostor ili krši druge ugovorene obaveze.

  4. Pravo na izmene ugovora: U određenim slučajevima, zakupodavac može tražiti izmene ugovora u vezi sa zakupninom ili uslovima korišćenja prostora.


Obaveze zakupodavca:

  1. Predaja prostora zakupcu: Zakupodavac je obavezan da zakupcu preda poslovni prostor u ispravnom stanju i spreman za korišćenje.

  2. Održavanje prostora: Zakupodavac je odgovoran za obavljanje svih potrebnih popravki i održavanja prostora koje nije u nadležnosti zakupca (npr. strukturalne popravke).

  3. Obezbeđivanje osnovnih uslova za rad: Zakupodavac mora obezbediti sve osnovne uslove za rad zakupca, kao što su grejanje, struja, voda, ventilacija i sl.

  4. Obavestiti o planiranim radovima: Zakupodavac je dužan da zakupca obavesti o svim radovima koji mogu uticati na korišćenje prostora (npr. renoviranja, popravke).

  5. Vraćanje depozita: Ukoliko je zakupac uplatio depozit prilikom zakupa, zakupodavac je obavezan da ga vrati po isteku ugovora, ukoliko nisu utvrđeni problemi sa prostorom.

  6. Poštovanje ugovora i zakona: Zakupodavac je dužan da poštuje sve uslove iz ugovora, kao i zakone koji se odnose na zakup poslovnog prostora.

9. Ugovorne obaveze

Ugovorne obaveze predstavljaju klauzule u ugovoru koje definišu obaveze i zabrane za obe strane. Najčešće obaveze u ugovorima o zakupu poslovnih prostora uključuju:

  • Obaveza održavanja: Zakupac je dužan da održava prostor u dobrom stanju.

  • Zabrana podzakupa: Ograničenje ili zabrana podzakupa prostora trećim licima bez prethodnog odobrenja zakupodavca.

  • Obaveza plaćanja: Zakupac je odgovoran za plaćanje zakupnine i drugih troškova prema ugovoru.

  • Zabrana promene namene: Ograničenje u vezi sa promenom namene prostora bez saglasnosti zakupodavca.

Prekoračenje ovih obaveza može dovesti do raskida ugovora, novčanih kazni ili drugih pravnih posledica.


10. Produženje i Prekid Ugovora

Ugovor o zakupu poslovnih prostorija može se produžiti ili prekinuti iz različitih razloga. Produženje ugovora je obično regulisano samim ugovorom, dok prekid može nastati iz nekoliko pravnih osnova.

Najčešći razlozi prestanka ugovora su:


  • Istek ugovorenog vremena

  • Otkaz neodređenog zakupa

  • Odustajanje ili otkazivanje ugovora

  • Raskid zbog promenjenih okolnosti

  • Sporazumni raskid

  • Smrt ili statusne promene ugovornih strana

  • Propašćivanje prostorija zbog više sile

  • Ostali zakonom propisani razlozi (eksproprijacija, opasna svojstva prostora)


Svaka od ovih situacija zahteva preciznu proceduru i uslove koji su propisani zakonom ili ugovorom.

11. Rešavanje Sporova

Rešavanje sporova u vezi sa zakupom poslovnog prostora može se postići putem različitih pravnih mehanizama. Postoje tri osnovna načina za rešavanje sporova između zakupca i zakupodavca:


1. Pregovaranje

U skladu sa čl. 57. Zakona o obligacionim odnosima, strane mogu pokušati da reše spor pregovorima, što je prvi korak pre nego što se odluče na sudski postupak ili drugi oblik rešavanja nesuglasica.  Ako postoji nesuglasica u vezi sa plaćanjem zakupnine, održavanjem objekta ili bilo kojom drugom obavezom iz ugovora, stranke bi trebalo da pokušaju da se dogovore i izbegnu sudski postupak. 


2. Medijacija (posredovanje)

Ako pregovaranje nije uspelo, strane mogu da se odluče za medijaciju. Medijator je neutralna treća strana koja pomaže stranama u sporu da dođu do rešenja bez potrebe za sudskim postupkom. Ovaj oblik rešavanja spora je brz, jeftiniji i manje formalan od sudskog procesa. Medijacija je obavezna samo ako je to predviđeno ugovorom.


3. Pokretanje sudskog postupka

Ako nijedna od prethodnih opcija nije dala rezultat, stranke mogu pokrenuti sudski postupak. Za sporove u vezi sa zakupom poslovnog prostora nadležan je osnovni sud prema sedištu zakupca ili zakupodavca, u zavisnosti od konkretnog slučaja. Sud može odlučiti o svim pitanjima vezanim za ugovor o zakupu, kao što su iznos zakupnine, neispunjenje ugovornih obaveza ili bilo koje druge nesuglasice.

Propusti Prilikom Zakupa Poslovnog Prostora

​​Zakup poslovnog prostora je ključna odluka za svaku kompaniju, jer ima dugoročne posledice. Osim što se ugovori obično zaključuju na nekoliko godina, poslovni prostor mora da zadovolji specifične potrebe firme, bilo da se radi o prostoru koji je dovoljno velik za broj zaposlenih, opremu, ili o prostoru koji je repreLokacija prostora takođe igra veliku ulogu u odluci. Često se, pre nego što prostor postane funkcionalan za novog zakupca, vrše adaptacije koje treba dobro planirati.


Zbog toga su kvalitetni pregovori i pažljivo formulisani ugovor ključni kako bi zaštitili interese firme. Evo nekoliko najvažnijih opasnosti na koje treba obratiti pažnju prilikom pregovaranja o zakupu poslovnog prostora:


Nedostatak vremena za pregovore

Važno je započeti potragu za poslovnim prostorom dovoljno rano kako biste imali vremena da istražite sve opcije i pregovarate najbolje uslove. Čak i kod kraćih ugovora, pregovori mogu biti iscrpljujući, posebno kada se radi o adaptaciji prostora.

Nedostatak vremena za proveru pravnog statusa prostora i zakupodavca

Ne zaboravite da uradite due diligence. Proverite da li je prostor legalan i da li je zakupodavac zaista vlasnik nekretnine. Ako je zakupodavac samo suvlasnik, važno je jasno definisati sve uslove u ugovoru. Takođe, proverite sve pravne dokumente kao što su građevinska dozvola i etažiranje.

Neodređena  provera tehničkog pregleda prostora

Pored pravnih provera, potrebno je izvršiti i detaljan tehnički pregled prostora. To podrazumeva proveru svih instalacija i sistema, uključujući struju, vodu i grejanje, kako bi se osigurao njihov ispravan rad. Takođe, važno je obratiti pažnju na zvučnu izolaciju, naročito ako je prostor namenjen za poslovne ili javne aktivnosti, kako bi se sprečili potencijalni problemi sa bukom.

Dodatno, treba proveriti uslove pristupa – da li je prostor lako dostupan za zaposlene i posetioce, te da li postoji adekvatan parking. Takođe, važno je osigurati da postoji mogućnost postavljanja naziva firme na zgradu, čime bi se unapredila vidljivost i prepoznatljivost prostora. Ove tehničke provere omogućavaju da se preduzmu potrebne mere u slučaju bilo kakvih nedostataka pre nego što prostor bude u potpunosti korišćen.

Omaška prilikom sačinjavanja ugovora

Mnogi zakupodavci nude standardne ugovore, ali to nije uvek u najboljem interesu zakupca. Svaka firma ima specifične potrebe koje treba detaljno razmotriti pre nego što se potpiše ugovor. Na primer, odredbe o raskidu ugovora i mogućnosti podzakupa mogu biti presudne i zahtevaju pažljivu prilagodbu.

Greška prilikom plaćanja poreza

Na kraju, iako porez na imovinu nije direktno povezan sa zakupninom i troškovima koji prate zakup, važno je ne zaboraviti na obavezu plaćanja poreza na imovinu za nekretninu koja se zakupljuje. Ovaj porez predstavlja stvarni trošak koji se odnosi na poslovni prostor kao imovinu koja je predmet zakupa, pa je preporučljivo da se jasno reguliše kako bi se izbegle bilo kakve nesuglasice, naročito u slučaju dugoročnih zakupnih aranžmana.

Nedostatak u sagledavanju budućih promena

Ugovor o zakupu na duži period, kao što je pet ili više godina, zahteva razmišljanje o mogućim promenama. Na primer, šta ako zakupac bude kupljen od strane druge firme, ili ako matična firma odluči da osnuje novu firmu koja bi želela da postane zakupac? 

Takođe, šta ako se menja vlasnička ili upravljačka struktura zakupca? Sva ova pitanja moraju biti razmotrena, naročito u vezi sa mogućnostima ustupanja ugovora ili podzakupa.

Takođe, ako zakupac želi da ostane u prostoru duže nego što je prvobitno dogovoreno, potrebno je razmisliti o uslovima za produžavanje zakupa. Važno je dogovoriti kada i pod kojim uslovima može doći do produžetka ugovora i da li to pravo imaju samo zakupci ili obe strane. Ovo pitanje mora biti precizno regulisano kako bi se izbegli potencijalni problemi.

Izostavljanje detalja o održavanju poslovnog prostora

Iako ugovori o zakupu obično definišu da zakupodavac snosi troškove velikih popravki (kao što su popravke krova ili fasade), dok zakupac snosi troškove redovnog održavanja (kao što je čišćenje ili zamena sijalica), ovo pitanje mora biti precizno razrađeno kako bi se izbegle nesuglasice. 

Na primer, šta se dešava ukoliko dođe do oštećenja (kao što je pucanje cevi) i zakupodavac ne reaguje na vreme? Da li zakupac ima pravo da sam reaguje i pod kojim uslovima? Koji su troškovi povezani sa tim?

Takođe, važno je razjasniti razliku između hitnih popravki i onih koje nisu urgentne. Sva ova pitanja moraju biti jasno definisana u ugovoru kako bi se izbegle buduće nesuglasice i štete.

Nepoznavanje termina u vezi sa izdavanjem poslovnih termina

Kada se izdaje ili zakupuje poslovni prostor, važno je razumeti specifičnu terminologiju koja se koristi u industriji nekretnina. Pojmovi kao što su "shell & core", "fit-out costs" i "lease term" često se koriste u ugovorima o zakupu i imaju značajnu ulogu u određivanju uslova i troškova poslovanja.

Ova terminologija pomaže i zakupcima i vlasnicima da jasno definišu svoje obaveze, prava i finansijske aspekte u procesu iznajmljivanja poslovnog prostora. U nastavku je prikazana tabela sa ključnim terminima koji se koriste prilikom izdavanja poslovnog prostora.

Termin

Definicija

Za koga je?

Shell & Core

Osnovna struktura prostora, bez unutrašnjih završnih radova. Uključuje spoljne zidove, krov i osnovne instalacije.

Za zakupce koji žele da prilagode prostor prema sopstvenim potrebama.

Fit-Out Costs

Troškovi vezani za unutrašnje završne radove, uključujući instalaciju podova, plafona, pregrada, elektroinstalacija.

Za zakupce koji preuzimaju prostor u fazi "shell & core" ili žele da unaprede već uređeni prostor.

Turnkey Project

Prostor koji je potpuno završen i spreman za useljenje, sa svim potrebnim instalacijama i nameštajem.

Za zakupce koji žele da brzo uselite u prostor bez potrebe za dodatnim ulaganjima.

Rentable Area / Usable Area

Rentable area uključuje zajedničke prostorije zgrade, dok usable area označava prostor koji je stvarno dostupan za korišćenje.

Za zakupce i vlasnike kako bi izračunali stvarnu površinu za korišćenje i iznos najma.

Lease Term

Period na koji se zaključuje ugovor o zakupu, obično na više godina.

Za zakupce koji žele dugoročnu stabilnost i vlasnike koji žele predvidljiv prihod.

Base Rent / Gross Rent

Base rent je osnovna cena zakupa po kvadratnom metru, dok gross rent uključuje sve dodatne troškove (porezi, komunalije).

Za zakupce koji žele jasno definisane troškove najma i vlasnike koji žele stabilne prihode.

Common Area Maintenance (CAM)

Troškovi održavanja zajedničkih prostorija (čišćenje, sigurnost, itd.).

Za zakupce koji dele prostor sa drugim firmama u zgradi i žele da razumeju dodatne troškove.

Escalation Clause

Ugovorna klauzula koja omogućava povećanje najamnine tokom vremena, obično vezana za inflaciju ili tržišne uslove.

Za vlasnike koji žele zaštitu od inflacije ili rasta tržišnih cena.

Deposit

Sigurnosna suma koju zakupac mora da plati pre useljenja, koja pokriva eventualne štete ili neplaćanje najma.

Za zakupce koji moraju da obezbede garanciju pre nego što počnu da koriste prostor.

Break Clause

Klauzula koja omogućava raskid ugovora pre isteka dogovorenog perioda zakupa.

Za zakupce koji žele fleksibilnost i mogućnost da izađu iz ugovora uz minimalne penale.

Subletting

Kada zakupac izdaje prostor trećem licu uz odobrenje vlasnika, ali i dalje ostaje odgovoran za sve obaveze.

Za zakupce koji žele da podnajmljuju prostor ako ne koriste celu iznajmljenu površinu.

Ko i Kako Plaća Zakup Poslovnog prostora

Zakup poslovnog prostora je uobičajena praksa za mnoge preduzetnike, ali pitanje plaćanja zakupa može biti složeno, zavisno od okolnosti i vrsta zakupodavaca. U ovoj sekciji razmotrićemo različite situacije kada se plaća zakup, u šta spadaju poreske obaveze i kako se sve to pravilno obračunava i izmiruje.

Plaćanje poreza sa i bez naknade

​​Iako se u nekim slučajevima može čuti o poslovnim prostorima koji se iznajmljuju bez naknade, važno je znati da Poreska uprava može smatrati da takav aranžman nema ekonomski osnov i da se na taj način mogu izbeći porezi ili obavljati isplata zakupa u sivoj zoni. 

U praksi, ustupanje prostora bez naknade obično je prihvaćeno samo u situacijama kada postoji rodbinska veza između zakupodavca i zakupca. U drugim slučajevima, Poreska uprava će zahtevati obračun i plaćanje poreza na zakup.

Zakup prostora od pravnog ili fizičkog lica

U zavisnosti od toga da li je zakupac fizičko ili pravno lice, proces plaćanja zakupa se razlikuje. Ukoliko zakupac prostor iznajmljuje od pravnog lica, faktura se izda kao za bilo koju drugu uslugu, a plaćanje se vrši putem poslovnog računa. 

U ovom slučaju, obračun poreza na zakup nije potreban. S druge strane, ako se zakupljeni prostor iznajmljuje od fizičkog lica, porez na zakup je obavezan i iznos zakupa mora biti definisan ugovorom. Na osnovu tog iznosa, zakupac je obavezan da obračuna i plati porez na zakup.

Obračun poreza na zakup

Obračun poreza na zakup regulisan je Zakonom o porezu na dohodak građana. Porez na zakup iznosi 20%, koji se obračunava na bruto iznos zakupa umanjen za 25%. 

Takođe, zakupac je obavezan da podnese poresku prijavu (PPP-PD) putem portala ePorezi i na osnovu nje dobije instrukcije za uplatu. Svaka uplata poreza mora biti obavljena sa odgovarajućim pozivom na broj, koji se generiše pri podnošenju poreske prijave.

Primer: 

Ukoliko je ugovorena bruto zakupnina od 50.000 RSD, postupak je sledeći:

Stavka

Iznos

Neto prihod

42.500 din

Koeficijent za preračun

1,17647059

Bruto prihod (Neto x Koeficijent)

50.000 din

Normirani troškovi (Bruto x 25%)

12.500 din

Oporezivi prihod (Bruto - Normirani troškovi)

37.500 din

Porez (Oporezivi prihod x 20%)

7.500 din

Neto zakupnina za isplatu

42.500 din


Objašnjenje:

  • Neto prihod iznosi 42.500 dinara, što je iznos koji je stvarno isplaćen

  • Bruto prihod se izračunava pomnoživanjem neto prihoda sa koeficijentom 1,17647059, što daje bruto iznos od 50.000 dinara

  • Normirani troškovi se računaju kao 25% bruto prihoda (12.500 dinara)

  • Oporezivi prihod se dobija oduzimanjem normiranih troškova od bruto prihoda, što daje 37.500 dinara

  • Porez na oporezivi prihod je 20%, što iznosi 7.500 dinara

  • Neto zakupnina za isplatu je iznos koji se isplaćuje (50.000 - 7.500 = 42.500 dinara)

Najčešće postavljena pitanja

Iako specifični uslovi mogu varirati zavisno od tipa prostora i dogovora, postoje brojna uobičajena pitanja koja se pojavljuju prilikom sačinjavanja ovakvih ugovora. Ovaj pregled najčešćih pitanja pomoći će vam da sagledate ključne aspekte koje treba razmotriti kako biste osigurali da ugovor bude jasan, fer i usklađen sa zakonodavstvom.

Ko je odgovoran za investiciono održavanje – vlasnik ili zakupac?

Obično vlasnik snosi odgovornost za veće investicije i kapitalna ulaganja u poslovni prostor, dok zakupac preuzima odgovornost za tekuće održavanje, ali to može zavisiti od specifičnih uslova ugovora.

Ko snosi troškove osiguranja?

U većini ugovora, troškove osiguranja snosi zakupac, ali vlasnik može biti odgovoran za osnovno osiguranje objekta. Detalji se često definišu prema dogovoru strana i vrsti osiguranja (osiguranje objekta ili osiguranje od odgovornosti).

Ko snosi troškove fit-outa (priprema prostora za upotrebu)?

Troškove fit-outa obično snosi zakupac, jer se radi o prilagođavanju prostora njegovim potrebama. Međutim, u nekim slučajevima, vlasnik može pružiti određenu podršku ili ulaganje u fit-out kao deo promocije ili dugoročnog ugovora.

Zaključak

Zakup poslovnog prostora je ključan korak za privredne subjekte koji nemaju sopstveni prostor za rad. Pravilno sastavljen ugovor o zakupu poslovnog prostora štiti prava i obaveze obe strane, jasno definiše iznos zakupnine, način plaćanja i eventualne dodatne troškove.


Kredium nudi rešenja za preduzetnike i kompanije koje traže odgovarajući poslovni prostor za zakup. Prednosti korišćenja naših usluga uključuju:

Brzu pretragu poslovnih prostora – Kredium omogućava pretragu prostora na osnovu lokacije, veličine, cene i drugih kriterijuma.
Konsultacije i pravne savete – Pomažemo pri analizi ugovora o zakupu, kako bi se izbegli česti propusti i osigurali povoljni uslovi.
Pomoć pri finansiranju – Ukoliko je potreban kredit za depozit, unapređenje ili opremanje poslovnog prostora, Kredium nudi rešenja kroz keš kredite.
Povezivanje sa proverenim zakupodavcima – Omogućavaju sigurnije ugovore sa pouzdanim vlasnicima prostora.

Korišćenjem Kredium platforme, privredni subjekti mogu brže i sigurnije pronaći odgovarajući poslovni prostor, smanjiti administrativne rizike i optimizovati troškove zakupa.

Foto Izvori |  Pexels

Sadržaj blogova ne predstavlja profesionalni savet. Blogovi pružaju sadržaj koji je namenjen u opšte informativne svrhe. Ukoliko želite da dobijete profesionalni savet, kreirajte nalog i kontaktirajte naše stručne savetnike.